Voeding en geografie

voeding et géographie

Hebt u er al eens over nagedacht dat de fysieke vorm ook kan afhangen van de levensstijl, het klimaat en het plaatselijke dieet?
In elk geval zijn er voordelen en nadelen. Het is belangrijk om zich daarvan bewust te zijn om de valkuilen te vermijden die de fysieke vorm in het gedrang kunnen brengen.

De bergen

Helaas wordt de huid voortdurend blootgesteld aan uv-stralen. Als we niet genoeg antioxidantia innemen door elke dag grote porties groene groenten te eten, kan het lichaam zich niet beschermen tegen de gevaren van vrije radicalen. In het ideale geval bieden bosvruchten anthocyanen, vitamine PP en polyfenolen, die nuttig zijn om de elasticiteit van de bloedvaten te beschermen. Dat is belangrijk om het hoofd te bieden aan de typische temperatuurverschillen.

Typische voedingsfouten (om te corrigeren):

  • Bijna volledige afwezigheid van vis: de belangrijkste bronnen van eiwit zijn vlees en gerijpte kazen. Het risico bestaat dat de noodzakelijke inname van mono- en polyonverzadigde vetten en omega 3 niet wordt bereikt, terwijl die zo essentieel zijn voor het hart en het bloedvatenstelsel, de stemming en de lijn. Tal van studies tonen immers dat een voldoende inname van omega 3 de celmembranen soepeler maakt: een goed caloriearm dieet werkt op die manier beter omdat de voedingsstoffen beter worden uitgewisseld en de toxines beter worden verwijderd.

    OPLOSSING: voeg 3 tot 4 keer per week vis toe. Als het moeilijk is om verse vis te vinden, kies dan ingevroren vis: eenvoudig klaar te maken, zonder graten, met bijna alle voordelen van verse vis omdat de lage temperaturen de kostbare voedingsstoffen van de vis in stand houden. Voor omega 3 wordt vette vis gekozen, zoals zalm en niet-witte vis.
  • Weinig variatie in groenten en niet genoeg rauwkost: in de bergen wordt de voorkeur gegeven aan gekookte groenten, terwijl groenten helaas heel wat van hun vitamines verliezen als ze worden gekookt.

    OPLOSSING: om groenten te bereiden, worden ze beter niet gekookt, maar gestoomd of gegrild. Daardoor blijven de vitamines beter bewaard. Het is belangrijk om ze niet te lang te koken. De kooktijd maakt ook verschil.
  • Risico om te veel calorieën op te nemen: de specialiteiten in de bergen zijn nogal voedzaam en u loopt gemakkelijk het risico om uw behoefte aan calorieën te overschrijden. U zult er alleen in slagen om uw gewicht onder controle te houden als u dat compenseert met veel sporten (wandelen, trektochten, skiën).

    OPLOSSING: indien mogelijk wordt de voorkeur gegeven aan slechts een schotel zoals polenta en ragout of met vlees gevulde ravioli, op voorwaarde dat er altijd een portie groenten bij wordt geserveerd. Een maaltijd met een bord pasta of rijst, een hoofdgerecht en een dessert, dat is te veel.

Grote stad

Alle stedelingen weten het: in een stad is het ritme intens en zijn de dagen nooit lang genoeg om alles te doen. Bovendien ademen we er lucht in die vervuild is door de uitlaatgassen evenals toxische deeltjes die binnendringen in de longen.

Typische voedingsfouten (om te verbeteren):

  • De maaltijden zijn niet evenwichtig en worden snel naar binnen gewerkt: het is absoluut noodzakelijk om traag te kauwen om het lichaam de tijd te geven om de nodige enzymen voor de vertering te activeren. Als u niet genoeg kauwt, bereikt een grote hoeveelheid onverteerde resten de darmen. Daardoor worden toxines geproduceerd. Veel daarvan komen via het bloed in het vetweefsel. Zo creëren ze een ideaal terrein voor cellulitis.

    OPLOSSING: trek altijd minstens 20-30 minuten uit voor een maaltijd. Deze oplossing heeft als ander niet te verwaarlozen voordeel dat u minder eet en uw figuur beter onder controle kunt houden. Het verzadigingssignaal treedt immers ongeveer 20 minuten na de eerste hap op, onafhankelijk van wat u gegeten hebt.
  • We eten veel bereide gerechten, charcuterie en kaas: als we gehaast zijn, nemen we dikwijls onze toevlucht tot bereide gerechten die, om smakelijk te blijven (en langer goed te blijven in de bakjes tot het moment van verkoop), dikwijls een hoog vetgehalte en bewaarmiddelen bevatten. Charcuterie en kaas verschaffen daarentegen niet alleen vetten, maar ook en vooral zout, vijand van de lijn en vriend van cellulitis.

    OPLOSSING: kies in de plaats van voor bereide gerechten en charcuterie voor diepvriesmaaltijden waaraan geen additieven moeten worden toegevoegd om ze te bewaren (invriezing volstaat).
  • Er worden weinig groene groenten gegeten: het probleem is opnieuw het koortsachtige levensritme en het gebrek aan tijd om een gezonde en volledige maaltijd klaar te maken.

    OPLOSSING: om de bereidingstijd te verkorten, kunt u gebruik maken van de zogenaamde producten van ‘het vierde gamma’, dat wil zeggen gebruiksklare sla, geschild fruit dat in stukjes is gesneden. Hoewel ze een deel van hun vitamines verliezen tijdens het industriële snijproces, het wassen en drogen, hebben nog steeds al de heilzame effecten van de vezels.

Het zuiden van Frankrijk

Mensen die in dat gebied leven, genieten het hele jaar door van veel zon. Dat werkt positief op de stemming, maar lange blootstelling veroudert de huid vroegtijdig. Er ontstaan rimpels en vlekken door onregelmatige opstapeling van melanine.

Typische voedingsfouten (om te corrigeren):

  • De belangrijkste typische voedingsfout in het zuiden, waar het heel gezonde mediterrane dieet de boventoon voert, is de overmatige hoeveelheid voedsel. Door dikwijls te zwichten voor gezellig tafelen, loopt u het risico om geleidelijk te zwaar te worden en helaas heel vroeg cellulitis te vormen.

    OPLOSSING: de hoeveelheden matigen. In het zuiden zijn de porties doorgaans duidelijk veel rijkelijker dan in de andere regio’s. Het volstaat dus om de gebruikelijke porties te halveren om de situatie meester te worden, zonder de smaak op te geven!
  • Er wordt overdreven met zout en sauzen: ook dat is een vrij goed verankerde gewoonte binnen de Zuid-Franse tradities. En dat is jammer, want we weten dat gemakkelijker vocht wordt opgehouden en dat de calorieën van elke schotel verhoogd worden. Bovendien gaat de oorspronkelijke smaak van de voedingsstoffen verloren als we het verhemelte gewennen aan altijd intensere smaken.

    OPLOSSING: de hoeveelheden zout regelmatig verminderen. We kunnen zout vervangen door een zoutarme en jodiumhoudende versie die bovendien een licht stimulerend effect op de stofwisseling heeft. Leer, om het verlies van smaak te compenseren, meer kruiden en specerijen te gebruiken die een positief effect op de vertering en zuivering hebben, zonder calorieën aan te brengen.