Aan tafel... tegen cellulitis

À table... contre la cellulite

Nog te veel vrouwen verwarren cellulitis en rondingen. Natuurlijk komen die twee situaties dikwijls samen voor, maar het is belangrijk om zich bewust te zijn van het feit dat cellulitis niet gewoonweg verdwijnt door te vermageren. In tegendeel, te veel of te snel vermageren kan het uitwendige uitzicht van de huid verergeren en nog meer vetkussentjes zichtbaar maken. Cellulitis is immers een echte aandoening, veroorzaakt door een verandering in de stofwisselingstoestand van de diepe cellen. Ook vrouwen met een normaal gewicht kunnen het krijgen.

Hoe de situatie aanpakken en verbeteren

Allereerst moet op verschillende fronten tegelijk worden gewerkt: turnoefeningen, specifieke topische behandelingen, een medische en/of esthetische behandeling, maar ook en vooral het aanpassen van de levensstijl en de voeding. Verkeerde voedingskeuzes kunnen de situatie immers verergeren. De schuldigen zijn te grote hoeveelheden koolhydraten en vooral de eenvoudige suikers (pizza, aperitiefkoekjes, zoetigheden, enz.) en alcohol, wat cellulitis bevordert, zelfs als het gewicht stabiel is. Voeg daarbij de slechte gewoonte om te zoutrijke voedingsmiddelen te eten, onvoldoende water te drinken en niet genoeg verse groenten te integreren in de voeding. Al die aandoeningen bevorderen de opstapeling van toxines en vochtretentie in de weefsels. De eerste stap om cellulitis te bestrijden is dus het dieet veranderen.

De aanvalsstrategie

1) De drainage bevorderen

Als we vertrekken van het principe dat een ‘zuiver’ lichaam ontvankelijker is voor een dieet, verzorging of behandeling, moet in de eerste plaats het overtollige vocht worden verwijderd. Om de diurese te verhogen en de toxines te verwijderen die dienstdoen als ‘magneet’ voor de plaatselijke cellulitisvolumes, moet ook zout worden gelaten en moeten alle zoutrijke voedingsmiddelen worden vermeden, zoals charcuterie, sauzen, conserven, gerijpte kazen, gerookte producten, maar ook tonijn in eigen nat, die weliswaar caloriearm is (slechts 100 calorieën per 100 g), maar ook een natriumbron is. Tegelijkertijd is het essentieel om bij elke maaltijd verse groenten te beginnen eten. Ze bevatten veel kalium (het mineraal dat natrium tegenwerkt) en dienen om het vocht uit de weefsels te ‘verdrijven’.

Om de diurese te bevorderen, is het aanbevolen om elke ochtend bij het opstaan, op een nuchtere maag, en elke avond voor het slapengaan een glas mineraalwater op kamertemperatuur met vers citroensap te drinken.

Overdag is het goed om een kruidenthee van muizenoor en essenhout te drinken, zonder suiker. Die planten hebben een sterk diuretische en ontstekingsremmende werking, ook nuttig om cellulitis te bestrijden.

2) Licht dieet

Om licht te eten volstaat het een eenvoudig dieet van 1.200-1.400 calorieën per dag te volgen, verdeeld over drie hoofdmaaltijden en twee lichte maaltijden op basis van vers fruit, volgens het volgende schema:

  • Ontbijt: natuuryoghurt of 200 ml halfvolle melk met 40 g volkorenontbijtgranen zonder suiker of 4 volkorenbeschuiten.
  • Lunch: die kan bestaan uit een salade met groenten, hardgekookte eieren en tonijn (kies de natriumarme versie) of verse kaas, gevolgd door vruchtensla en een snede volkorenbrood of 70 g pasta met een eenvoudige saus, een portie vlees of vis van 150 g en een portie groenten.
  • Voor het avondmaal een maaltijdsoep of een groentensoep gevolgd door een portie verse kaas (100 g) of eieren (twee per week) of 150 g vlees/vis samen met een rijkelijke portie groenten. In het restaurant volstaat het intelligent te kiezen: geen pasta of rijst, maar liever een voorgerecht en een gerecht op basis van vis. Zo combineert u plezier, uw lijn en uw gezondheid.
  • Om te kruiden volstaat een straaltje extra-vierge olijfolie en een snuifje natriumarm zout. En om smaak te geven worden kruiden en aromaten gebruikt met hun helende, spijsvertering bevorderende, bloedzuiverende en leverstimulerende krachten.

Nuttige voedingsmiddelen om cellulitis aan te pakken

Aardappelen kaliumrijk, ze zijn een goede bondgenoot tegen vochtretentie. Ideaal is om ze te eten als vervangmiddel van brood of pasta, die meer calorieën bevatten.

Asperges: bevat een grote hoeveel bioflavonoïden die de haarvaten en bloedvaten versterken.

Paprika : contient une grande quantité de bioflavonoïdes qui agissent sur la santé des capillaires et vaisseaux sanguins.

Witlof en andere bittere groenten zijn licht bittere smaak wijst op een sterke concentratie bitterstoffen, heel doeltreffend voor de zuivering van de lever.

Vis: geef de voorkeur aan vette vis, die veel eiwitten en omega 3 bevat. Dat maakt de celmembranen soepeler (een essentieel aspect om te kunnen rekenen op een optimale uitwisseling van voedingsstoffen tussen de cellen).

Aardbeien, frambozen, blauwe bosbessen, zwarte bessen: rijk aan bioflavonoïden, salicylzuur en vitamine C, allemaal stoffen die helpen om de wanden van de haarvatten te versterken en bijgevolg te verhinderen dat vocht weglekt.

Ananas en papaya bevatten speciale enzymen waarmee vochtretentie efficiënt wordt aangepakt. Het bromeline, dat op de spijsvertering werkt, oedeem remt en draineert, zit vooral midden in de ananas.

Kiwi: een van de vruchten met het meeste vitamine C, versterkt de haarvaten. Als ze goed rijp op de nuchtere maag wordt gegeten, blijkt het een uitstekende bondgenoot te zijn tegen constipatie (factor die cellulitis bevordert).

Banaan: vooral als ze niet te rijp zijn, bevatten bananen veel kalium dat efficiënt vochtretentie bestrijdt.

Belangrijke adviezen:

1 - Als u geen tijd hebt om uw ontbijt of lunch klaar te maken, vermijd dan stukken pizza die opgewarmd zijn in de oven, charcuterie en kazen die niet alleen veel vet, maar ook veel zout bevatten. Vermijd ook te sterk verwerkte bereide gerechten zoals quiches, bladerdeeggebak en koude schotels met mayonaise of andere: ze bevatten enorm veel verborgen vetten en zijn heel calorierijk, zelfs in kleine porties. Het is beter om voor gebraden vlees en gegrilde groenten te kiezen of een pizza, maar alleen gebakken op een houtvuur.

2 - Denk niet dat het een goede oplossing is om maaltijden over te slaan als u een dieet volgt. In tegendeel, honger en maagrommelingen zetten aan om calorierijke en weinig voedzame voedingsmiddelen op te knabbelen buiten de maaltijden.

3 - Als u een levensstijl hebt waarbij u dikwijls op restaurant gaat, profiteer er dan van om sobere maaltijden op basis van eiwitten (vlees en vis) en weinig koolhydraten te eten. Zo’n combinatie heeft twee voordelen: ze stimuleert niet alleen het verbruik van vetten (door de stimulatie van het hormoon glucagon), maar ze vertraagt ook de vertering (de eiwitten vertragen de maaglediging en de absorptie van koolhydraten, met als gevolg een stabilisatie van de glykemie).

4 - Om de insulineconcentraties te beheersen (een te hoog insulinesecretie heeft de neiging om te doen verzwaren) is het beter om pasta en rijst ‘al dente’ te eten: hun glykemie-index is dan lager.

5 - Beperk, of beter nog, vermijd na 19 u. voedingsmiddelen met trage of snelle suikers. Vermijd bij het avondmaal dus bij voorkeur groenten met trage suikers, zoals aardappelen en erwtjes, en kies voor voedingsmiddelen met een lage glykemie-index zoals asperges, broccoli of sperzieboontjes.

6 - Op het einde van uw werkdag zou het voor de stofwisseling nuttiger zijn om het uur van het avondmaal te vervroegen naar het moment waarop u een aperitief drinkt en begint te knabbelen,

7 Na het avondmaal is het beter om naar buiten te gaan dan in een zetel te blijven zitten. Op die manier wordt een groot deel van de opgenomen calorieën verbrand en de stofwisseling, die gestimuleerd wordt door te wandelen, blijft ’s nachts vetten verbranden. Als u ’s morgens met een gezonde eetlust wakker wordt, betekent dit dat de opgeslagen energie, en vooral de vetten, ’s nachts goed gebruikt werden.

8 - En als u op een avond toch bezwijkt voor al dat lekkers, probeer dan de volgende dag te compenseren met een nog striktere voeding: drink veel bij het ontbijt, zoals al dan niet verdund vruchtensap, en beperk u bij de lunch tot een portie gegrild vlees of gegrilde vis met groene groenten. Bij het avondmaal is het ideaal om zich te beperken tot een grote portie soep (bij voorkeur zonder peulvruchten of pasta). Op die manier zult u zich onmiddellijk lichter voelen en zult u alle calorieën die u de vorige dag te veel hebt gegeten of een groot deel daarvan kwijt zijn.