De strategie tegen water

La stratégie anti-eau

Zwelling en cellulitis staan hoog op de lijst van vrouwelijke kwaaltjes, in het bijzonder als de zomermaanden naderen.

Een harmonisch figuur komt dikwijls in gevaar door vochtretentie dat het lichaam aanzet om vocht vast te houden in de weefsels, zoals een spons.

De oorzaken zijn divers en versterken elkaar vaak: eerst en vooral schommelen de hormoonconcentraties bij vrouwen, vervolgens zijn er kleine gebreken in de bloedsomloop die worden veroorzaakt/verergerd door een zittend leven en de anticonceptiepil en tot slot wordt overhaast, onevenwichtig en te zoutrijk gegeten.

Om te begrijpen wat overtollig vocht in de weefsels is, volstaat het om de consistentie van de dijen en heupen te voelen: als ze strak en stevig zijn en niet de typische kneedbaarheid van vetrondingen vertonen, is dat een teken van te veel vocht. Het bewijs wordt geleverd als het gewicht in belangrijke mate schommelt van de ene tot de andere dag of als een ‘comfortabel’ kledingstuk in de loop van de dag begint te ‘knellen’.

Ad-hocdieetstrategie

Om het figuur af te wateren en overtollig vochtig af te voeren, moet u licht eten, met iets te veel eiwitten, maar ook en vooral met veel groene groenten en absoluut zoutarm, dat wil zeggen met een heel laag zoutgehalte (cf. hieronder). Natrium is immers de belangrijkste oorzaak van vochtopname in de weefsels: hoe meer zout op het eten wordt gestrooid, hoe meer de weefsels zwellen en moeite hebben om water en toxines uit te scheiden.

Meer weten over zout om het beter te vermijden

Dit zijn de hoeveelheden zout in de meest gangbare voedingsmiddelen.

  • 2 - 1,8 g natrium in 100 g: rauwe ham, worst, kaviaar, gerookte zalm
  • 1,7 - 1 g zout: alle charcuterie (met uitzondering van mortadella en gekookte ham), feta, kazen, ansjovis, frieten
  • 0,9 tot 0,5 g: gekookte ham, mortadella, vlees in blik, zalm en tonijn in blik, brie, camembert, cheddar, gorgonzola, parmezaan, spinazie, roggebrood, pizza en plaatkoek
  • 0,5 tot 0,2 g: koekjes, brood en eindproducten in de bakkerij, tomatensap, mosselen, garnalen, tonijn in olie, gruyère, mozzarella
  • minder dan 0,2 g (bij voorkeur): fruit en groene groenten, peulvruchten, eieren, ricotta, melk en yoghurt, vis, corn flakes, wafels, maïs, pasta, rijst en granen, vlees in het algemeen.

De meest drainerende voedingsmiddelen

Maar om een einde te maken aan vochtretentie, volstaat het niet om zout te laten... Ook het kaliumaanbod moet worden verhoogd. Kalium is waardevol om het overtollige vocht te reguleren.

Voorbeelden van de kaliumrijkste VERSE GROENTEN:

  • Gedroogde bonen en sojabonen
  • Aardappelen
  • Spinazie
  • Verse kastanjes
  • Spruiten
  • Kiwi
  • Venkel
  • Witloof
  • Artisjokken

Zoals het klassement aangeeft, zijn kiwi’s het kaliumrijkste fruit, maar ze worden in dalende volgorde gevolgd door bananen, abrikozen, meloenen, granaatappels, watermeloen, vijgen, perziken, braambessen, mispels, ananas, grapefruit, kersen, mandarijnen en sinaasappels.

Behalve de groenten die in de lijst opgesomd staan, vermelden we wegens hun interessante bijdrage aan kalium ook – altijd in dalende volgorde – broccoli, tomaten, sperziebonen, selder, asperges, courgettes, kool, bieten, rood witloof, andijvie, sla, wortels, paprika’s en pompoen.

We vinden ook kalium in bepaalde peulvruchten, in vlees en in vis. Dit zijn gepriviligieerde bronnen, in dalende volgorde:

GEDROOGDE PRODUCTEN

  • Gedroogde vijgen
  • Linzen
  • Kikkererwten
  • Rozijnen
  • Amandelen
  • Pruimen
  • Dadels
  • Pinda’s

VLEES/VIS

  • Sardine
  • Forel
  • Kalkoenlapje
  • Mager varkensvlees, kippenlapje
  • Mager kalfsvlees, konijn, makreel
  • Brasem, lam
  • Parelhoen
  • Mager rundsvlees
  • Kabeljauw, koolvis, tarbot
  • Zalm, zeebaars