Analyse van enkele voedingsmythes

Analysons les mythes de la nutrition

Er bestaan heel wat opvattingen over de juiste voeding die nergens op steunen en die veel mensen nog altijd voor waar aannemen. We vermelden hier de bekendste clichés over voeding.

1. Een goed dieet sluit vetten volledig uit.
Vetten mogen nooit worden gelaten. Ons dagelijks dieet moet 20-25% vetten bevatten, omdat die heel belangrijke functies vervullen: op die manier kunnen in vet oplosbare vitamines worden opgenomen (A, D, E, K) en vetten dragen bij tot de hormoonsynthese die nodig is voor de voortplantingsfuncties en vitale functies en vormen een reservoir van geconcentreerde energie. Het is natuurlijk goed om ze met mate te eten, zoals het goed is om andere vitale voedingsstoffen met mate te eten, maar het is niet goed om ze volledig te laten.

2. Mozzarella is licht en gemakkelijk verteerbaar
Mozzarella bevat ongeveer 20% vet. Het is dus niet ‘light’ of licht verteerbaar te noemen. 125 g mozzarella bevat 316 calorieën en moet bijgevolg als hoofdschotel worden gegeten, in de plaats van vlees of vis. Bovendien is het, omdat het kaas van rauwe melk is, minder goed verteerbaar dan niet-rauwe kaas, zoals Grana.

3. Varkensvlees bevat meer vet
De varkenskweek is al jaren radicaal veranderd. De voeding is minder vet en bevat meer evenwichtige voedingsstoffen. Vandaag is varkenssteak even mager als of zelfs magerder dan biefstuk. Hetzelfde geldt voor hesp, die nog altijd lekker is, maar magerder is dan vroeger.

4. Bruine suiker is lichter verteerbaar dan witte suiker
Suiker is afkomstig van suikerriet of van bieten. Aan de bron zijn ze allebei bruin. Witte suiker ondergaat een raffinageproces dat alle ‘bruine’ plantenresten verwijdert en heeft een lage voedingswaarde terwijl het energie-aanbod hetzelfde blijft: 100 g suiker levert 392 calorieën.

5. Ananas verbrandt vet
Ananas heeft al jaren die verkeerde en onverdiende reputatie. Het enige voordeel van ananas is bromeline (vooral geconcentreerd in het middenste harde deel), een enzym dat de vertering van eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals vlees en vis, vergemakkelijkt en dat ook een drainerende en onschadelijke ontstekingsremmende werking heeft op de weefsels, wat goed is om cellulitis aan te pakken.

6. Boter is niet gezond en bevat meer calorieën dan olie.
Boter is een goede bron van vitamine A, wat belangrijk is voor de huid en het immuunsysteem, voor zover het rauw wordt gegeten. Het verliest zijn voedingskwaliteiten alleen bij verhitting en wordt dan moeilijker verteerbaar. 100 g boter verschaft 758 calorieën, dat wil zeggen 150 calorieën minder dan olie. Ondanks de verzadigde vetten, typisch voor alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, bevat het ook een goede dosis mono-onverzadigde vetten, die goed zijn voor de slagaders. Het enige probleem is het cholesterolgehalte, maar dat is een meer dan aanvaardbare waarde als we de beperkte inname in aanmerking nemen.

7. Lightproducten helpen om het figuur te behouden
Met de meeste lightproducten, die minder vet en/of suiker bevatten, kunnen wat calorieën worden bespaard. Dat is dikwijls verwaarloosbaar. Dat is bijvoorbeeld het geval voor stokbroden: het verschil in calorieën tussen een pond normale stokbroden en een pond ‘lightstokbroden’ is ongeveer 30 calorieën. Hetzelfde geldt voor koekjes en taarten zonder suiker. In heel wat gevallen bevatten die hetzelfde aantal calorieën als normale koekjes en taarten, omdat de ontbrekende ingrediënten vervangen moeten worden door andere ingrediënten, die evenveel calorieën bevatten. Als we naar heel energierijk voedsel zoals mayonaise kijken, bespaart de lightversie slechts enkele calorieën, maar geen substantieel aantal (ongeveer 28 calorieën per lepel). Het is dus beter om de klassieke voedingsmiddelen te eten, maar in beperkte hoeveelheden. Het enige echte voordeel is afkomstig van suikervrije dranken, die over het algemeen zoetstoffen zonder calorieën bevatten.

8. Voedsel met ‘plantaardige vetten’ is altijd kwaliteitsvol voedsel.
Dat is waar in het geval van extra vierge olie, zoals extra vierge olijfolie. Koekjes en andere producten van industriële bakkerijen gebruiken doorgaans plantaardige vetten, zoals kokosnootolie en palmolie. Het etiket vermeldt gewoonlijk de algemene term ‘plantaardig vet’, dikwijls gevolgd door de term ‘gehydrogeneerd’, die wijst op de chemische manipulatie die wordt gebruikt om ze vaster te maken en de consistentie te verhogen.

9. Rood vlees en spinazie bevatten veel ijzer
Alle vlees, rood en wit, bevat veel ijzer. Het ijzerrijkst is paardenvlees, gevolgd door kalfsvlees, kip en kalkoen, maar vis is ook een heel goede bron van ijzer. Groenten zoals groene krulandijvie, rucola en basilicum bevatten veel meer ijzer dan spinazie. Helaas kan ons systeem ijzer maar gedeeltelijk opnemen: uit vlees wordt 20-25% opgenomen, uit groenten 2-13%. Er wordt weinig ijzer opgenomen uit spinazie door het oxaalzuur dat van nature in die groente aanwezig is, en omdat weinig spinazie wordt gegeten. Zo komt 200 gram steak overeen met 1 kg spinazie. Een suggestie: voor een hogere ijzerconcentratie moet u kruiden met citroensap. Dat is rijk aan vitamine C en faciliteert de opname van ijzer.

10. Chocolade geeft pukkels
Pukkels verschijnen gewoonlijk als het hormonale evenwicht verstoord is. De huid moet te veel sebum produceren en de bacteriën gebruiken het om de typische ontsteking te veroorzaken. Chocolade tast het hormonale evenwicht op geen enkele manier aan. Een vette huid kan natuurlijk verergeren met een vetrijke voeding, maar zelfs in dat geval mag chocolade niet als enige oorzaak worden beschouwd, omdat we elke dag veel verschillende vette voedingsmiddelen eten (kaas, sausen, vlees).