De valse mythes in de sport

Les faux mythes du sport

We weten allemaal dat sport of alle andere vormen van lichaamsbeweging belangrijke voordelen kan hebben voor ons lichaam en ons systeem. Toch horen we dikwijls verkeerde adviezen en stellingen die in plaats van goed te doen ernstige problemen kunnen veroorzaken.

1. Buikoefeningen om het vet op de buik weg te krijgen.
Die oefeningen worden dikwijls gedaan om de buikomtrek te verminderen. Specifieke oefeningen voor de buik kunnen de spiertonus verbeteren, maar verbranden de laag vet daar bovenop niet. Het is mogelijk om heel sterke buikspieren te hebben met een dikke vetlaag.

2. Het gebruik van gewichten of toestellen zal alleen de spieren doen toenemen.
Gewichten en isotone toestellen kunnen door om het even wie van om het even welke leeftijd worden gebruikt. Het is vooral belangrijk te weten hoe het juiste gewicht met de juiste oefening moet worden gecombineerd en wat de gewenste doelstelling en de huidige toestand van uw lichaamsactiviteit is. Gewoonlijk zijn lichte gewichten en veel herhalingen goed om het lichaam te verstevigen, terwijl zware gewichten met minder herhalingen de spieren doen toenemen.

3. De sauna helpt om een goed lichaamsgewicht te behouden.
Veel mensen denken dat het volstaat om veel te zweten om te vermageren. In de sauna wordt veel vocht verloren, omdat ons lichaam blootgesteld is aan een hoge temperatuur. Toch verwijdert dat de aanwezige vetten niet. Als u daarna drinkt, zult u vaststellen dat uw lichaamsgewicht niet veranderd is.

4. Als ik regelmatig train, kan ik eten wat ik wil.
Mensen die regelmatig trainen, zullen daar veel voordeel uit halen voor hun lichaam, de spieren, het hart en het bloedvatenstelsel. Als het uw bedoeling is om ook uw lichaamsgewicht te behouden, kunt u echter niet eten wat u wilt, want anders zult u alle calorieën die u verbrand hebt tijdens uw training, onmiddellijk opnieuw opnemen door overdreven veel te eten.

5. Dagelijkse training is slecht.
Dat is niet waar. Het hangt af van de intensiteit van de training. Als er iets mis is, zendt ons lichaam heel duidelijke signalen uit. In het geval van overtraining, zullen we ons zeker heel moe voelen. Dan moeten we rusten om problemen te vermijden. Als u elke dag van trainingsprogramma verandert, bijvoorbeeld met regelmatige tussenpozen tussen belasting en oefeningen, zou u geen problemen mogen hebben.